Sökmotoroptimering

Sökmotorer som Google vill att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för att erbjuda sökarna bästa möjliga sökresultat så att dom kommer tillbaka gång på gång till sökmotorn och gör nya sökningar. Baktanken med detta är förstås att tjäna pengar, och det gör sökmotorerna genom att sälja annonser i sökresultaten som besökarna klickar på. Detta har de senaste tio åren blomstrat ut till en global mångmiljardindustri. Dock så kan det bli väldigt kostsamt för annonsörerna att betala för alla klick och det kan också vara så att man behöver synas i ”organiskt” i sökresultaten för att driva tillräckligt med trafik för att man ska kunna uppfylla sina mål.

Att påverka de organiska sökresultaten har därigenom blivit en stor industri, lite i otakt med t. ex. Google. Google vill ju sälja annonsering och vill inte att kunder lägger pengar på att synas i de organiska resultaten, men samtidigt är det så att de som sysslar med sökmotoroptimering förbättrar många sajter och gör dem mer lättåtkomliga och relevanta för Google, men seo-konsulter skapar ju också intresse och förmedlar kunskap om Googles tjänster vilket också leder till att företagare köper fler tjänster hos Google. Google gillar inte heller att utomstående kan påverka hur sajter rankar och är därför mycket hemlighetsfulla inför hur deras algoritmer fungerar och när dom ändrar på dessa. En del konsulter har också gjort saker och ting som Google inte upplever som ”renhåriga” genom att t. ex. stoppa in stora mängder dold text för att skapa bra placeringar för sajter som kanske inte alls är relevanta för vissa sökresultat. I vissa fall har Google då helt enkelt strukit hela sajter ur sitt index.

Den totalt dominerande sökmotor i världen idag är Google som i dagsläget i allmänhet anses vara den viktigaste sökmotorn och kanske enda sökmotorn värd optimera sig för använder många olika algoritmer. Den mesta kända algoritmen kallas Pagerank och den är starkt påverkat av antalet länkar en hemsida har, varje länk ses som en röst på att en viss sida är bra och enkelt uttryckt så rankar en sajt bättre ju fler länkar den har. Detta har också utnyttjats av diverse seo-konsulter genom att man bygger artificiella länkar  på olika sajter, även detta har Google slagit ner på vid ett flertal tillfällen.

Vill ni läsa mer och kanske anlita en seriös och duktig firma som har konsulter som varit med i alla fall femton år så kan ni kontakta High End Media Group AB, läs om deras sökmotoroptimering här. Dom erbjuder även tjänster för att optimera din betalda annonsering på Google, vilket idag är mycket viktigt då det finns stora pengar att spara på att annonsering är optimal. Google själva är halvdana i sina råd när det gäller den betalda annonseringen då givetvis dom vill att kunderna skall lägga så mycket pengar som möjligt, därför är det i många fall mycket effektivt och lönsamt att ta hjälp av expertkonsulter som har jobbat med många olika sajter  och har lång erfarenhet.